dc.contributor.author | Martin, Georg | |
dc.coverage.spatial | Eesti mereala | en |
dc.date.accessioned | 2022-06-05T17:01:50Z | |
dc.date.available | 2022-06-05T17:01:50Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://datadoi.ee/handle/33/472 | |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.23673/re-345 | |
dc.description.abstract | Eesti merekeskkonna seire allprogrammi arendamisel on väga oluline roll olnud just rahvusvaheliselt
kokku lepitud merekeskkonna kaitsmise ja seisundi hindamise kohustustel nagu 1992.a vastu võetud
Läänemere piirkonna merekeskkonna kaitse konventsioon ja tänapäeval erinevad EL direktiivid:
1) Läänemere piirkonna merekeskkonna kaitse konventsioon kohustab kaitsma Läänemere
merekeskkonda kõigi reostusallikate eest ja taastama ning kaitsma selle ökoloogilist
tasakaalu, milleks on välja töötatud seire- ja hindamisstrateegia (koos vastavate seire
juhendmaterjalidega) ja Läänemere hea keskkonnaseisundi taastamise tegevuskava
(Baltic Sea Action Plan, BSAP).
2) Merestrateegia raamdirektiivi artikkel nr 11 kohustab liikmesriike kehtestama ja
rakendama koordineeritud seireprogrammi oma mereakvatooriumi keskkonnaseisundi
pidevaks hindamiseks vastavalt direktiivi III lisas toodud parameetritele (mis hõlmavad vee
füüsikalis-keemilisi omadusi, elupaigatüüpe, bioloogilisi omadusi ja muid näitajaid, sh
kemikaalidega saastumine) ja direktiivi V lisas toodud seirevajadustele ning toetudes
kehtestatud keskkonnaalastele sihtidele.
3) Veepoliitika raamdirektiivi artikkel 8 kohustab liikmesriike kehtestama seireprogrammid
vee seisundi hindamiseks, mis pinnavee puhul hõlmavad mahtu, taset või vooluhulka,
niivõrd kui see on asjakohane ökoloogilise ja keemilise seisundi ning ökoloogilise
potentsiaali puhul, ning ökoloogilist ja keemilist seisundit ning ökoloogilist potentsiaali.
4) Loodusdirektiivi artikkel 11 kohustab teostama looduslike elupaikade ja liikide
kaitsestaatuse seirekontrolli, pöörates erilist tähelepanu esmatähtsatele looduslikele
elupaigatüüpidele ja esmatähtsatele liikidele.
Merekeskkonna seire on ressursimahukas ja väga kompleksne tegevus hõlmates väga erinevate
valdkondade ekspertiisi ja logistikat. Seireprogrammi optimeerimine ja kaasajastamine on pidev
tegevus, millesse on hõlmatud nii keskkonnavaldkonna ametkonnad (Keskkonnaministeerium,
Keskkonnaagentuur, Keskkonnaamet) kui vastavad erialaekspertiisi omavad asutused (Tartu Ülikool,
Tallinna Tehnikaülikool, Eesti Keskkonnauuringute Keskus jt.). mereRITA projekti üheks eesmärgiks oli
analüüsida Eesti kehtivat merekeskkonna riikliku seire allprogrammi ja pakkuda sellele täiendusi
kulutõhusate innovaatiliste seiremeetodite rakendamise kaudu. Käesolevas aruandes on välja toodud
spetsiifilised soovitused uute meetodite rakendamiseks merekeskkonna seire allprogrammis. | en |
dc.format | PDF | en |
dc.language.iso | et | en |
dc.publisher | Tartu Ülikool | en |
dc.relation | RITA1/02-60-01 | en |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | hea keskkonnaseisund | en |
dc.subject | merekeskkonna seire | en |
dc.subject | merestrateegia raamdirektiiv | en |
dc.subject | veepoliitika raamdirektiiv | en |
dc.subject | loodusdirektiiv | en |
dc.title | Eesti merekeskkonna seireprogrammi täiendamise ettepanek | en |
dc.title.alternative | Deliverable 5.1.1. Proposal for updating Estonian marine monitoring programme | |
dc.type | Report | en |